Sundhedspædagogik

Sundhedspædagogik er blandt andet en masteruddannelse på Aarhus universitet.
Sundhedspædagogik henvender sig primært til det enkelte individs sundhed, hvor sundhedsfremme er mere samfundsbaseret på strukturelt plan. Sundhedspædagogik i praksis er, hvordan vi anvender pædagogikken i praksis.

Få opskriften på 10 Naturmasker gratis via mit Nyhedsbrev 

nyhedsbrev

Rubin, Naja (2012) Sundhedspædagogik – Århus Universitet: Akademisk/faglig artikel
 Download artikel (PDF)LitteraturlisteEn sund sjæl i et skønt legeme

Siden 2010 har vi arbejdet med en ny tilgang til sundhedsundervisning blandt udfordrede unge.
Vi bruger skønhedsundervisning som ”adgangsbillet” til øget sundhed.
Med ”Sundhedspædagogik i praksis” anvender vi kosmetologi og velvære som pædagogiske redskaber til fremme af de unges ønske om og samarbejde omkring indre sundhed.
Vi har opnået stor og bred erfaring i, hvordan vi kan nå den enkelte uanset den unges særlige udfordringer.

De hurtige og iøjnefaldende resultater har betydet hurtigere fokus på generel sund levevis.
Kurserne har været en stor succes – Så stor, at Danmarks Radio i maj 2011 besøgte et af vores projekter og efterflg. bragte et indslag i TV-avisen om vores overraskende resultater.
(link artikel/reference Majbritt Lund)

Unges fokus på udseende

For unge handler det om at være attraktiv og se godt ud! Det gælder både drenge og piger.
Ved at tage udgangspunkt i noget, der har stor betydning, har man deres interesse.
Når de unge oplever, at de kommer til at se bedre ud, får de lyst til at gøre mere for sig selv.
Dette er første skridt mod sundere livsform!

Eksempel: ”Du får aldrig pænere hud, hvis du dagligt spiser chips og megen slik” – og her begynder den positive spiral.

Omsorg fører til velvære og livskvalitet

De unge lærer at udføre skønhedsbehandlinger på hinanden samt at give massage med varme sten.

Når man kan give noget attraktivt til andre, bliver man en ressourceperson. Jo flere selvvurderede ressourcer, desto større bliver ens handlerum. Denne oplevelse af at kunne mestre er fremmende for den enkeltes sundhed og selvværd.

Når man er med i et fællesskab styrkes ens evne til læring og udvikling. Dette bidrager til trivsel og livskvalitet. Vi har allesammen brug for at betyde noget for andre.
Når man gør noget for én, som man kan lide, får man det bedre.

KRAM-faktorer og unge

Viden om KRAM-faktorernes afgørende betydning for sundhed ligger naturligvis til grund for vores kurser. KRAM = kost, rygning, alkohol og motion.

Mangeårige erfaringer blandt unge har imidlertid lært os, at den almindelige undervisning og samtale omkring, hvilke valg der vil være gode og sunde, drukner ift. ønsket om at være attraktiv ”her og nu”.

Vi går derfor en anden vej: ”Fanger de unges interesse for herefter at inddrage KRAM-faktorerne i det tempo de naturligt hænger sammen og giver mening for den enkelte.

Undervisningens indhold og udfordringer

De unge lærer at udføre skønhedsbehandlinger på hinanden og de lærer at give hinanden massage.

Læring er en proces som forudsætter, at den enkelte er aktivt involveret med både krop og sjæl.
Undervisningen består derfor af teori og praksis, f.eks. negleteknik, voksbehandlinger, farvning af bryn og vipper, produktion af egne produkter, massage med varme sten, ansigtsbehandlinger og teorien bag en sund hud. Udover dette undervises der i generel teori om sundhed og i hvordan man lægger en naturlig makeup. Viden om hårfarve og om hvordan man bedst muligt passer på sit hår indgår ligeledes.

Når det har været relevant ift. elevernes niveau og handlekompetencer, har vi annonceret offentligt i nærområdet med tilbud om div. behandlinger. De unge har oplevet stort selvværd, når de efterflg. har fået ros fra en kunde.

 

Litteraturliste

Rubin, Naja (2012) Sundhedspædagogik – Århus Universitet: Akademisk/faglig artikel
 Download artikel (PDF).

Jeg har været 4 år på sundhedslinjen.
Jeg går mere op i mig selv og jeg er blevet gladere, fordi det motiverer mig til at være mere sund.

Oliver Volck 17 år

Vi har udarbejdet konceptet ’Sundhedspædagogik i praksis’, hvor vi med en målrettet pædagogisk indsats anvender kosmetologi og velvære som katalysator for at motivere især unge mennesker til at opnå mere sundhed.

Vi underviser i forløb, som kan anvendes umiddelbart efter kursets afslutning. Undervisere og pædagogisk fagligt personale kan således efterfølgende implementere konceptet og udnytte de gode erfaringer på deres egen skole eller institution.

Sundhedspædagogik indlæg

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.